Arvsordningen, hel och halvsyskon

Hur ärver ett helsyskon och ett halvsyskon? Min morbror har gått bort och min mamma är helsyskon till honom och min moster halvsyskon (hon blev aldrig adopterad av min morfar).

Lawline svarar

Hejsan! Den legala arvsordningen regleras i 2a kapitlet i Ärvdabalken (ÄB), se här: https://lagen.nu/1958:637#K2P2S1. Syskon ärver varandra först i det fall arvlåtaren inte har några bröstarvingar (barn eller deras avkomlingar), och någon av, eller båda föräldrarna är avlidna. (2 kap. 2 § ÄB) Om någon av föräldrarna är död delar arvlåtarens syskon sin förälders lott. Halvsyskon ärver endast i det fall den gemensamma föräldern är död. Om det endast finns halvsyskon och båda föräldrarna är döda ärver halvsyskonen allt. Ett exempel: X avlider och tillgångarna uppgår till 100 000 kr. X:s mamma lever, pappan är död. X har en halvsyster på pappans sida och en helbror. Arvet fördelas enligt följande: Mamman ärver hälften av kvarlåtenskapen: 50 000 kr. Pappan skulle ha ärvt 50 000 kr, men eftersom han är död ärver hans barn, Xs syskon, hälften var utav hans lott. Halvsystern ärver 25 000 kr. Helbrodern ärver 25 000 kr. Din moster kommer ärva sin bror endast om deras gemensamma förälder inte längre är i livet. Hoppas du är nöjd med svaret!
Marina RönnquistRådgivare