FrågaÖVRIGTÖvrigt16/08/2012

LAGARNAS GILTIGHET

Hejsan, har kollat upp och läst mycket om "freeman" rörelsen i mest usa kanada och England, vilka alla har Common law, och vi använder oss av något som kallas Cilvil law, men det finns ju likheter med båda! Min fråga är om jag kan avsäga mig mitt personnummer som givits påvingades till mig utan min tillåtelse/godkännande, och sedan hävda att jag är en fri man, och att trafiklagen med krav på körkort på för att köra bil! "Definitionen av köra lyder transportera någon eller något," vilket enligt mig låter som lagen är till för kommersiellt bruk. & bryter mot mina mänskliga rättigheter att fritt resa med min automobil. Om det går till domstol kan jag då hävda att jag inte är en peson utan en människa, och om dom anser att jag bryter mot lagen, så vill jag se det kontrakt jag enligt dom godkänt och finns inte sådant kontrakt vad gäller då? tilläggs fråga, kan man om man drar det till rätten i sverige, vrida ord m.m för att ev kunna tala sig ur en situation.

Lawline svarar

Hej, Det är i Sverige inte möjligt att avsäga sig sitt personnummer och bo kvar i landet. Personnummer är en del av folkbokföringen. Denna regleras i den tvingande lagen Folkbokföringslagen som omfattar alla som vistas i Sverige. Några undantag finns naturligtvis, men inget som omfattar situationen du beskriver. För att avskrivas från folkbokföringen krävs att man lämnar Sverige. Vad gäller trafiklagen så transporterar du de facto någon när du kör bil, nämligen dig själv. Du omfattas därför av lagen. Hur du uppfattar dess lydelse är inte relevant vid en domstolsprövning. Det är inte heller någon erkänd mänsklig rättighet att fritt framföra fordon. Vad som anses utgöra mänskliga rättigheter finner du i regeringsformens 2:a kapitel samt i Lag om den europeiska konventionen angående skydd för de mänskliga rättigheterna och grundläggande friheterna, vilket är den lag genom vilken Europakonventionen blivit svensk lag. Vad gäller lagarnas giltighet finns det många rättsteorier. Den som har störst stöd i rättsvetenskapen är att du har godkänt lagarna genom att du levt som en del av samhället. Du har därför lämnat ditt samtycke genom ditt handlande. Oavsett hur man argumenterar kan jag garantera dig att ingen domstol i Sverige skulle acceptera att du inte är bunden av svensk lag. Naturligtvis kan man vrida ord och dylikt för att försöka prata sig ur en situation. Ingen tvingar dig som anklagad att tala sanning. Jag har dock svårt att tro att domstolen skulle falla för det knepet. Domstolen granskar de fakta som läggs fram för den och fattar sitt beslut baserat på detta. Du finner lagarna här: Folkbokföringslagen - https://lagen.nu/1991:481 Regeringsformen - https://lagen.nu/1974:152 Europakonventionen - https://lagen.nu/1994:1219 Jag hoppas att mitt svar har varit till hjälp, hör gärna av dig igen om du skulle ha ytterligare frågor. Vänligen,
Hampus SabelRådgivare