FrågaKÖPRÄTTÖvrigt11/11/2006

Skälig tid för avhjälpande

Jag lämnade min mobiltelefon på garantiservice hos säljaren den 5 oktober och har inte fått gehör på något av mina krav på låneapparat alt. omleverans eller återköp. Jag har även frågat säljaren vad de anser är den maximala väntetiden på garantiservice innan jag kan anses ha rätt att begära omleverans. Det har nu gått över en månad och jag har fortfarande inte fått tillbaka min telefon eller gehör för mina krav. Just nu känns det inte som om firman tänker återlämna min telefon. Skulle detta kunna prövas under allmänt åtal eller är det primärt ett fall för ARN?

Lawline svarar

Hej! I detta fallet är det inte aktuellt med allmänt åtal. Allmänt åtal är det bara i de fallen då ett lagbrott ägt rum och allmän åklagare utan medverkan från målsägande kan väcka åtala mot den misstänkte. Detta är istället ett civilrättsligt dilemma. Du vill ha din telefon och säljaren vill ha längre tid på sig. Frågan är vad som är rimlig tid för dig att gå utan telefon i väntan på omleverans/avhjälpande. Jag har inte kunnat hitta någon praxis kring detta utan tiden som gäller är "inom skälig tid". Eftersom detta ej prövats av domstol är det därför svårt att säga exakt vad som inbegrips i detta. Rimligen bör dock över en månad ej vara rimlig tid. För att få detta prövat vänder du dig enklast till ARN. Deras avgörade är dock bara en rekommendation till säljaren och är alltså inte bindande. De allra flesta näringsidkare följer dock rekommendationerna från ARN. Ett annat alternativ är att föra talan mot säljaren i tingsrätten. Dessa kommer då pröva vem som har rätt. Fördelen är att domen är bindande för näringsidkaren, nackdelen är att det är mer omständligt och dessutom kostar pengar.
David AnderssonRådgivare