Innehållande av lön

Jag har en tid arbetat på timme i ett café i Stockholm. Det var en del tjafs och fusk, men inget som störde mig överdrivet eftersom jag vet hur branschen är. Men min lön blev försenad ett par veckor, och när jag började tjata så sa min chef att den skulle betalas ut kontant, så löste vi skatten senare. Dagen som jag skulle få min lön så blev jag inkallad till kontoret, och han visar mig en inspelning där jag tar betalt och hjälper en blind kund. Jag stoppar pengarna i fickan, rensar av bordet och går till kassan och stämplar in det hela. Tidigare har det, enligt chefen, saknats pengar på kvällarna, och det här var tydligen bevis på att det var jag som stal. Chefen vill inte ta det till polisen tillsvidare, och jag får inte min lön förrän ärendet är löst, om ens då eftersom han säger att han inte litar på rättsväsendet. Vart går jag?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga. Vad gäller din anställningsform så kan noteras att det inte finns något som heter timanställning - antingen är man anställd tills vidare eller för viss tid (se https://lagen.nu/1982:80#P4S1). Vilken anställningsform du har ska framgå av ditt anställningsavtal. Det finns inget lagstöd för din arbetsgivare att hålla inne din lön så som skett. När det kommer till den påstådda stölden är det knappast ok att hålla inne din lön innan din skuld bevisats genom en utredning där arbetsgivaren har bevisbördan för sina påståenden. 38 § i lagen om anställningsskydd (LAS) stadgar dessutom att arbetsgivare som bryter mot LAS (t.ex. undlåter att betala ut lön) kan bli skadeståndsskyldig för förseelsen. Mitt råd är att du vänder dig till det aktuella fackförbundet (Hotell och Restaurang). De är experter på de arbetsrättsliga frågor som kan uppkomma på just deras område. Även om du inte är ansluten till ett fackförbund är det ändå en god idé att ändå vända sig till dem för att få hjälp, det är nämligen inte ovanligt att de hjälper även oorganiserade arbetstagare. Lycka till! Vänligen,
Erik LindgrenRådgivare