Återvinning, pga konkurs, av gåva

Hej.Det är så att jag kommer att bli arbetslös.jag ägre en tredjedel i en gård.Jag tänkte sriva över min del på min mamma.Kan kronofogden häva en gåva. Vilka regler gäller.MVH:Mikael.

Lawline svarar

Hej, tack för din fråga! Ja tyvärr är det så att Kronofogden kan ta tillbaka (återvinna) en gåva i en sådan situation som du beskriver i din fråga. Det är lagen med det mindre muntra namnet konkurslagen (http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19870672.htm) som reglerar dylika frågor. Om du går i konkurs gäller följande. Först måste det konstateras att den så kallade fristdagen är, enligt 4 kapitlet 2 §, dagen då konkursansökan inkom till tingsrätten. Denna dag är viktig om man vill veta vilka gåvor som kan återbäras eller inte. En gåva till en anhörig (till exempel din mamma) går åter om den fullbordats inom tre år från fristdagen, enligt det något kryptiska lagrummet 4 kapitlet 6 §. Gåvan går dock ej åter om du efter gåvan hade kvar tillräckligt med utmätningsbar egendom som uppenbart motsvarade skulderna. Bästa hälsningar Johan Wahlbom
Johan WahlbomRådgivare