Betalning av skuld till privatperson

Jag har en skuld på 20000 kr till en person. Nu när jag ska betala tillbaka skulden vill jag ha bevis på att jag har betalt tillbaka pengarna. Då vi har hamnat i konflikt undrar jag om det räcker med en vanlig handskriven kvitto där personen skriver att skulden är betald. Eller finns det något annat sätt där man får starkare bevis att skulden är verkligen betald?Tack på förhand. Mvh

Lawline svarar

Hej, Om skulden du nämner är är förkroppsligad i en fysisk handling - d.v.s. att den är skriftligt formulerad på ett papper som borgenären (den som kräver betalning) visar upp då han kräver gäldenären (den som ska betala, d.v.s. dig) på betalning, är det klokt att du övertar denna handling efter att du betalat. Annars skulle borgenären kunna göra ett försök att kräva dig på pengar ytterligare en gång för samma skuld. Utöver detta är det en bra idé att skriva ett slags kvitto där det framgår att du betalat borgenären och att betalningen gäller skulden du hade till honom/henne. För att ge mer styrka åt kvittot är det också en bra idé att ett par oberoende vittnen är med då skulden betalas och att dessa även intygar att så skett skriftligen på kvittot. Datum är naturligtvis också viktigt att ha med. Vänligen,
Erik LindgrenRådgivare