FrågaFAMILJERÄTTBodelning13/08/2012

Skulder vid bodelning

Hej Jag har en fråga avseende familjerättens syn på skulder i en eventuell bodelning. Jag har följande situation. Tillgångar på ca 4.5 msek, skulder på ca 2.8 msek för anskaffandet av dessa tillgångar (bl a huslån). Dessa tillgångar kommer att vara reglerade i ett äktenskapsförord och kommer INTE att vara giftorättsgods vid en eventuell bodelning. (enskild egendom) Min fru har i princip väldigt lite tillgångar (under 100.000) däremot skulder på ca 300.000 varav hälften studieskulder. De mesta tillgångarna är också enskild egendom. Om jag förstått Äktenskapsbalken rätt så kan man inte komma in med " negativt giftorättsgods" (mer skulder än tillgångar) så därför blir detta 0. Alternativet är att reglera studieskulderna i ett sk föravtal Min fråga är: Ingår skulderna i ett äktenskapsförord eller är det bara tillgångarna ? Dom flesta tillgångar har ju som bekannt en skuldsida också. Behöver detta regleras specifikt i äktenskapsförordet eller ser man per automatik anskaffandet av tillgångar även (ibland ) har en skuldsida ?

Lawline svarar

Hej! Enligt äktenskapsbalken 11:2 ska skulder som på något sätt är hänförliga till enskild egendom i första hand dras av mot den enskilda egendomen vid bodelning. Det innebär t.ex. att om huset är enskild egendom så kommer husets värde användas för att täcka huslånet. Endast om lånets värde skulle överstiga värdet av den enskilda egendomen ska det dras av mot giftorättsgodset. Som du skriver är det inte möjligt att ha ett negativt giftorättsgods vid bodelningen, vilket innebär att om skulderna överstiger tillgångarna så blir giftorättsgodset 0 kr. Äktenskapsbalken hittar du här: https://lagen.nu/1987:230 Vänliga hälsningar,
Lawline RådgivareRådgivare