FrågaÖVRIGTÖvrigt10/08/2012

Flera IPS:er

Hej! Jag har en Ips ( ett individuellt pensionssparkonto) hos en bank. Är det möjligt att överföra delar av IPS:en till annan bank dvs att ha t.ex 2 IPS konton? (Jag har tidigare bytt hela kontot fr en bank till min nuvarande.) Tack för svar Mvh Cecilia

Lawline svarar

Hej! Det här är egentligen något du ska rådfråga dina banker om. De kan ge svar på de tekniska frågorna gällande överföring av IPS från en bank till en annan. Lagligt sett är det inget som hindrar dig från att ha två eller fler IPS:er men du får ändå bara göra avdrag med 12 000 kronor om året i din deklaration. Pensionsavdraget är knutet till dig som person och inte till respektive pensionssparande. Bästa hälsningar Johan Wahlbom
Johan WahlbomRådgivare