FrågaÖVRIGTÖvrigt08/08/2012

Allmänna reklamationsnämnden utfärdar endast rekommendationer

Måste företag, enligt lag, följa Allmänna reklamationsnämndens beslut i tvister?

Lawline svarar

Hej, Allmänna reklamationsnämnden prövar tvister mellan konsumenter och företag och beslutar om vad de anser är rätt i frågan. De bedömer tvisterna utifrån parternas egna underlag och utför således inga förhör eller samlar in fakta på egen hand. Ett beslut ifrån Allmänna reklamationsnämnden, om att en konsument har rätt i lag mot ett visst företag, fungerar endast som en rekommendation till företaget. Det fungerar således inte som ett domslut ifrån en domstol, som måste följas. Företaget kan därför välja om det vill följa rekommendationen eller inte, men det anses tillhöra god marknadssed att rätta sig efter det. Många företag väljer därför att följa Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer. Här kan du läsa mer om Allmänna reklamationsnämnden: http://www.arn.se/ Med vänlig hälsning
Elin SjörénRådgivare