Löpande ränta enligt lag?

Hej, Jag håller på att läsa för ett prov. Jag läste att man måste avtala om löpande ränta på ett lån, annars är lånet räntefritt. Hänvisning görs till Räntelagen(1975:635), men jag hittar inget där. Jag vet inte om jag missat något eller är helt fel ute. Jättetacksam för hjälp. Martin

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga. Det stämmer att löpande ränta måste avtalas om för att gälla. Räntelag (1975:635) är i huvudsak dispositiv, vilket betyder att reglerna endast gäller om inget annat har avtalats, se 1 §. Har inget avtalats får man alltså falla tillbaka på räntelagens regler, som dock endast reglerar dröjsmålsränta, se 2 §. I 2 § st 1 stadgas nämligen att ränta inte utgår för tid innan fordringen har förfallit till betalning. Eftersom speciallag inte finns för löpande ränta, blir det istället avtalslagens (AvtL) allmänna regler om anbud och accept som blir gällande. I princip kan man säga att det parterna har avtalat om är det som de är bundna av. Hoppas att svaret har varit till någon hjälp. Länk till räntelagen: https://lagen.nu/1975:635 Länk till AvtL: https://lagen.nu/1915:218 Med vänlig hälsning,
Rådgivare