Förtal av avliden

Hej. Jag har ställts inför en intressant fråga av en bekant; omfattas ett (felaktigt) påstående om att någon är död av förtalsbrottet i 5:1 BrB? Det känns tveksamt, tycker jag, om det är att utsätta någon för andras missaktning..?

Lawline svarar

Hej, Det är BrB 5:4 § som behandlar förtal av avlidna. BrB 5:1 § förutsätter att det ska vara en levande person som förtalas. Enligt BrB 5:4 ska rekvisiten i 5:1 §, som är det vanliga förtalbrottet, vara uppfyllda samtidigt som uttalanden är sårande för den avlidnes efterlevande. Vänliga hälsningar
Kevin ÖksuzRådgivare