Kapitalvinstskatt på gåvor

Hej! Jag undrar hur en bostadsrätt som ges i gåva till en annan beskattas vid en kommande försäljning. Räknas det som att mottagaren gör en reavinst på hela beloppet som lägenheten säljs för, eller bara ökningen från vad jag köpte den för till det belopp som mottagaren av gåvan säljer den för? Dvs ökning från 0 till 1,2 MKR i reavinst eller från 1 till 1,2 MKR som skall beskattas, blir ju en väsentlig skillnad ur skattesynpunkt Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej! Den som ger bort bostadsrätten kapitalvinstbeskattas inte då gåvan överlåts, utan istället sätts gåvomottagaren i givarens läge. Detta innebär att vid försäljning i ett senare läge kommer kapitalvinstbeskattningen räknas i förhållande till givarens inköpspris, i detta fall från 1 MKR till 1,2 MKR och inte från 0 KR.
Lawline RådgivareRådgivare