Bestrida redan betald faktura

Hej, Jag undrar om det finns någon möjlighet att motsätta sig en faktura som man redan har betalat från ett byggföretag som har löpande fakturering och fakturerat under tiden arbetet pågått.

Lawline svarar

Hej. Tack för att du vänder dig till Lawline. Jag tolkar din fråga som så att du har betalat en faktura och sedan kommit på att du vill motsätta dig denna och undrar vad du har för möjligheter att få pengarna tillbaka. Det finns ingenting som hindrar dig från att bestrida fakturan även efter det att du har betalat den. Det första du bör göra är att skriftligen meddela åkeriet att du bestrider fakturan samt grunderna till bestridandet. Eventuellt kan ni lösa tvisten redan där genom att företaget i fråga frivilligt betalar tillbaka pengarna. För det fall att företaget vägrar att betala tillbaka dina pengar och du fortfarande anser att pengarna rättmätigen tillhör dig kan du vända dig till antingen Kronofogdemyndigheten eller tingsrätten. Hos Kronofogdemydnigheten kan du ansöka om ett betalningsföreläggande vilket innebär att Kronofogdemyndigheten hjälper dig att fastställa att företaget i fråga har en skuld till dig (läs mer om hur du ansöker här: http://www.kronofogden.se/Ansokaombetalningsforelaggande.html). Vill du hellre ta tvisten till domstol skall du skicka in en stämningsansökan till tingsrätten för den ort där din motpart bor/har sitt säte. För det fall att det är fråga om en konsumenttvist kan du även välja att skicka in ansökan till tingsrätten där du bor (se 10 kapitlet 8a § rättegångsbalken). Du kan läsa mer om hur man skriver en stämningsansökan här: http://www.domstol.se/Tvist/Stamningsansokan/. Tänk på att om du väljer att ta tvisten till domstol kan du åka på att betala alla rättegångskostnader om du förlorar målet. Det kostar även några hundra att ansöka om stämning eller betalningsföreläggande. Lycka till! Länk till rättegångsbalken: https://lagen.nu/1942:740. Vänliga hälsningar, Sofia Linder
Sofia LinderRådgivare