Fördelning av kostnader för samägd fastighet

Hej! Vi är 4 personer som tillsammans äger en skogsfastighet. Delägarskapet har bildats i samband med arvskiften. Ägarförhållandet är 1/3, 1/3, 1/6, 1/6.

Jag utgår ifrån att kostnader och intäkter fördelas enligt dessa andelar. En tvist har uppkommit ang. kostnader till revisor för deklarationshjälp. En av delägarna menar att vi ska betala 1/4 var av kostnaden till revisorn.

Vad är rätt i detta fall?

Lawline svarar

Kostnaden och intäkterna ska fördelas enligt de andelar som du angett ovan, dvs 1/3, 1/3, 1/6 och 1/6, så länge inget annant framgår av testamentet eller avtalats mellan er delägarna. Det framgår av 15 § samäganderättslagen, se http://www.lagen.nu/1904:48_s.1. Det stadgas att kostnaderna för förvaltningen av samägd egendom ska fördelas mellan delägarna efter deras lotter.

Om det däremot är så att intäkterna fördelas lika mellan samtliga delägare skulle detta kunna medföra att kostnaderna skulle fördelas på samma sätt. Samäganderättslagen kan man nämligen avtala bort och en lika fördelning av intäkterna skulle kunna ses som om ni indirekt kommit överens om att samäganderättslagens regler inte ska tillämpas.

Michael WittingRådgivare