Preskription för konsument, preskriptionsavbrott samt återuppväckt fordran

Vad gäller för preskriptionstiden avseende kreditkortskulder (T.ex. AmexBlue). Det finns information på nätet om 10 år, medan lawline tidigare har svarat 3 år. Förutom detta funderar jag på verkan av att en skuld preskriberats. Låt oss säga att jag har en skuld som är att anse som preskriberad(låt oss säga att 11 år har förflutit). Vad händer då om jag kontaktar kreditkortsföretaget det 11 året enligt följande: "Jag, pnr xxxx-xxxx, undrar om jag har några skulder hos er". Om kreditkortsföretaget plockar fram den 11 år gamla skulden och kräver betalning, har jag på något sätt förverkat preskriptionen? En alternativ fråga är om jag efter 11 år erkänner skulden på något sätt, har man då förverkat en tidigare preskription? Vad jag är ute efter är alltså finns det en omständighet som sådan som gör att en tidigare preskriberad skuld inte längre är preskriberad. En sidoordnad fråga är om borgenären skickar krav till fel adress som därför aldrig kommer fram. Räknas det som ett preskriptionsavbrott? Är borgenären skyldig här att ta reda på korrekt adress(t.ex. via folkbokföring) om brevet inte kommer fram. Eller vad händer om brevet delas ut fel och borgenären aldrig får veta detta.

Lawline svarar

Hej, Köp med kreditkort utgör ett kreditköp enligt konsumentkreditlagen. Vid användning av kreditkort har korthavaren i normalfallet kommit överens med kortutgivaren om att utnyttja ett visst kreditutrymme. Regeln om konsumentpreskription blir därför tillämplig och skulden preskriberas efter tre år enligt 2§ 2st. preskriptionslagen (https://lagen.nu/1981:130). Avseende redan preskriberad fordran har HD i NJA 2002 s.358 (https://lagen.nu/dom/nja/2002s358) klargjort att när en fordran preskriberas förlorar borgenären sin rätt att kräva betalning för fordringen. För att den ska anses bli återuppväckt, och alltså gälla igen, gäller avtalsrättsliga principer som utgår från gäldenärens (betalningsansvariges) vilja i det enskilda fallet. För att du som konsument ska anses ha återuppväckt en preskriberad fordran krävs det att du har haft kunskap om att den varit preskriberad eller att du visar att du, oavsett om fordringen är preskriberad eller inte, är villig att åta dig betalningsskyldighet. Borgenären, i ditt fall kreditkortsbolaget, har då bevisbördan för att någon av de två situationerna föreligger. Vad gäller preskriptionsavbrott är det vanligtvis borgenären som står risken för att brevet inte kommer fram, och denne måste kunna styrka att brevet nått gäldenären (NJA 1996 s.809, https://lagen.nu/dom/nja/1996s809). Har borgenären skickat flera brev anser dock Högsta Domstolen att någon särskild omständighet måste ha förlegat för att preskriptionsavbrott inte ska ha inträffat. I en hovrättsdom från 2008 (ÖÄ 2461-07)klargjorde hovrätten att det finns en allmän skyldighet att underrätta berörda myndigheter om vilken adress man kan nås på, annars får man själv stå för risken om man försummar att uppge sin rätta adress. Har borgenären skickat flera brev till din folkbokföringsadress räcker därmed detta som preskriptionsavbrott. Har de inte kollat upp vilken som är din bokföringsadress, och därmed skickat breven fel, är kravet på preskriptionsavbrott inte uppfyllt. /Ingrid
Ingrid FaxingRådgivare