Tingsrätts möjlighet att uppta mål efter bestridande av ansökan om betalningsföreläggande

Hej ! En person har ansökt föreläggande hos kronofogden och anser att jag har skuld till honom. Det finns dock ingen muntlig eller skriftlig överenskommelse eller avtal om detta och jag har bestridit saken.Kronofogden vill lämna ärendet till tingsrätten. Kan tingsrätten verkligen ta upp ett sådant ärende? Mvh, ET

Lawline svarar

Hej, Tack för din fråga. Ett yrkande om åläggande för en person att betala en penningfordran som är förfallen till betalning, dvs. en ansökan om ett betalningsföreläggande, får i dispositiva tvister prövas av kronofogdemyndigheten enligt lagen om betalningsföreläggande och handräckning (LBH). Vill en svarande bestrida en ansökan om betalningsföreläggande, ska detta jämlikt 31 § LBH göras skriftligen. Vidare gäller enligt 23 § första stycket LBH att om en sökandes yrkande i ett mål om betalningsföreläggande kan antas vara ogrundat eller obefogat, ska ansökningen behandlas som om svaranden bestritt densamma. Ett bestridande leder enligt 33 § första stycket LBH att sökanden ska underrättas om att svaranden bestrider ansökningen. Vill sökanden fortfarande vidhålla sitt yrkande, kan han begära att målet ska överlämnas till tingsrätt. Det sagda innebär alltså att en sökande kan, efter ett bestridande av ansökningen från svaranden, begära att få målet av kronofogdemyndigheten överlämnad till behörig tingsrätt. Detta gäller även ansökningar som kan antas vara obefogade eller ogrundade. Målet kommer då istället att tas upp i den för tvistemål stadgade ordningen. Härvid gäller bl.a. att käranden, dvs. personen som i ditt fall ansökt om betalningsföreläggande gentemot dig, har att övertyga domstolen om att du häftar i skuld till honom. Eftersom det enligt dig saknas någon skriftlig överenskommelse kommer ord att stå mot ord. Detta medför att käranden kommer att få det svårt att övertyga domstolen att han har en fordran på dig som är förfallen till betalningen. Det är dock olämplig att på det material som finns tillgängligt i din fråga spekulera i vilken utgång en eventuell process skulle få. Slutsatsen blir därmed att det är möjligt att en tingsrätt tar upp ansökningen, även om den, enligt LBH, kan antas vara ogrundad. Eftersom det, enligt dig, inte finns någon skriftlig bevisning som styrker skuldförhållandet er emellan, kommer ord att stå mot ord, varvid käranden har bevisbördan. Vad gäller rättegångskostnader är huvudregeln att den tappande parten bär motpartens rättegångskostnader, se 18 kap. 1 § rättegångsbalken. Jag hoppas att detta besvarade dina funderingar. Annars är du välkommen att ställa ytterligare frågor till oss. Med vänlig hälsning,
Rikard WahlströmRådgivare