FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott25/07/2012

Överklagande av transportstyrelsens beslut om återkallat körkort

Kan jag tjäna något på att överklaga mitt beslut av transportstyrelsen? De har återkallat mitt körkort i ett år pga att jag godkände ett strafföreläggande om rattfylla, ringa narkotikabrott. Jag hade intagit narkotika på okänd plats i så stor mängd att det funnits kvar i mitt blod under körningen, stod det. Jag hade enligt analysbesked 0,007 mikrogram/g. Skrev att jag fick i mig det via passiv rökning till transportstyrelsen tror ni att jag kan klara mig på det i en överklagan? Ska också påpeka att jag har gått 3 år i gymnasiet bara för mina körkort (transport linjen), och nu när jag förlorat mitt lastbils körkort förstörs alla mina jobbmöjligheter. Tack på förhand. MVH

Lawline svarar

Hej, Efter att du godkänt strafföreläggandet skedde en prövning av transportstyrelsen om du skulle få behålla ditt körkort. I samband med denna prövning ska du ha getts möjlighet att uttala dig om vad som hänt och vad du har för behov av körkortet. Ditt uttalande ska beaktas vid transportstyrelsens prövning. Om jag förstår dig rätt var det då du skrev till transportstyrelsen att du fick i dig narkotikan via passiv rökning. Jag kan inte säga om det skulle räcka vid ett överklagande men det känns tveksamt att det skulle vara tillräckligt att endast säga att du fick i dig narkotikan via passiv rökning. Transportstyrelsen ska dock göra en helhetsbedömning av din situation och att dina jobbmöjligheter kraftigt försämras kan vara ett sådant förhållande som borde tala för en kortare tid utan körkort. Vad resultatet av en överklagan skulle bli går inte att svara på men om du känner ett behov av ditt körkort är det värt att försöka. I överklagan borde du isf både ta upp den passiva rökningen och dina försämrade jobbmöjligheter. Det du kan tjäna på att överklaga är att förvaltningsrätten kan ändra transportstyrelsens beslut till din fördel. Vänligen,
Frida KarlssonRådgivare