Äktenskapsförord

Jag och min fru skall köpa ett hus. Hon studerar och kan därför inte få lånelöfte. Jag kommer därför att stå för hela lånet samtidigt som vi delar på kontantinsatsen. Om ett år är min hon klar och tanken är att vi då delar upp lånet och ägandet 50/50. Vi har inget äktenskapsförord idag. Vad händer om vi skulle separera under tiden som hon studerar? Vad behöver vi skiva för papper för att det skall bli som vi tänkt?

Lawline svarar

Hejsan! Eftersom ni är gifta kommer både huset och lånet delas 50/50 mellan er om ni skulle separera under din frus studietid. Detta fenomen kallas giforätt, men kan sättas ur spel av er. Ni har möjlighet att avtala att viss eller all egendom ska vara enskild egendom, och därför hållas utanför en eventuell bodelning. Ett sådant avtal måste regleras i ett formenligt äktenskapsförord, vilket framgår av 7 kap 3 § äktenskapsbalken. Avtalet ska vara skriftligt och undertecknat av er båda. Därefter ska det registreras hos domstolen, och det är denna dag det börjar gälla. Glöm inte bort att avtala om att du vid en eventuell bodelning ska betala tillbaka din frus kontantinsats. Lycka till! Med vänlig hälsning
Lawline RådgivareRådgivare