Rätt att överlåta skadeståndsfordran

Jag undrar om det är möjligt att till annan överlåta en skadeståndsfordran (fastställd i brottsmålsdom - skadestånd i anledning av stöld och förskingring) som jag har på en person.

Lawline svarar

Hej, Den som har rätt till skadestånd kan till annan överlåta fordran och rätten att föra talan om ersättningen. Överlåts ett tvistigt anspråk under pågående rättegång kan den som fått anspråket föra kärandens tala utan ny stämning enligt 13 kap 7§ rättegångsbalken (https://lagen.nu/1942:740#K13).
Ingrid FaxingRådgivare