Uppsägningstid vid uppsägning från arbetsgivarens sida

Hej. Jag har jobbat på ett företag sedan 31/5 2011 som säljare "account manager" Fick reda på min uppsägning idag 26/6-12 pga att vår omsättning i Sverige är för låg, Jag va sist in och förmodar att det va därför jag blev först ut, Min fråga lyder: Hur lång uppsägningstid har jag rätt till. Jag är inte med i facket. Ska noteras att från 31/5-2011 till 30/11-2011 så va det en provanställning och den övergick i en fast anställning efter det. Så allt som allt har jag varit på detta 13 månader, jag är 33 år gammal. Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej, Den lag som reglerar uppsägningar är Lagen om anställningsskydd (LAS). Av 11 § (se https://lagen.nu/1982:80#P11S1) framgår att minsta uppsägningstid alltid är *en månad*, men att den kan vara längre beroende på anställningstid. I och med att du inte har varit anställd två år (provanställning inräknad), vilket krävs för att få längre uppsägningstid, har du rätt till en månads uppsägningstid. Vänligen,
Erik LindgrenRådgivare