Make/sambos inkomster och egendom i skuldsanering

Jag ska ansöka om skuldsanering. Jag har nu flyttat in hos min sambo. Kommer hans egendom eller obligationer kommer i fara? Det är väl bara hans inkomst de tittar på? Han är utförsäckad och lever just nu på hans uppsparing -får det konsekvenser?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline! När en skuldsanering genomförs räknar man i princip ut hur mycket du som gäldenär behöver har kvar varje månad, för att klara din och din familjs försörjning. Man räknar då ut ett så kallat förbehållsbelopp. Detta sker genom en konsumentprisindex-beräkning, se 7 kap. 5 § UB, men är också individuellt baserat på de behov olika människor kan tänkas ha. Det är därför svårt att säga hur lite en person som genomgår skuldsanering kommer ha att röra sig med varje månad. Din sambos inkomster tas mycket riktigt med i beräkningen av hur mycket som kommer att utmätas från dig varje månad.Hans besparingar beaktas inte. Han påverkas i indirekt mening, genom att ni gemensamt kan få mindre att röra er med varje månad. Ju mer inkomster han har, desto mer anses kunna utmätas från dig. Men det kommer inte ske någon utmätning i hans egendom eller inkomster för dina skulder. På Kronofogden.se hittar du en funktion där du anonymt kan göra ett preliminärt test på hur mycket pengar du får behålla varje månad. Där skriver man in bl.a. sin egen och sin sambos inkomster.
Marina RönnquistRådgivare