Ansvar för lån och regress

Jag och min ex flickvän har ett lån tillsammans där jag är huvudlåntagare och hon medlåntagare. Fick ett brev från henne nu att hon bara kommer betala in 30% av månadsavin eftersom hon anser att jaf har ansvaret för lånet. Jag ligger lågt just nu har ju 10 år på mig att agera men jag kan väl "spara hennes skuld" på hög för att sen regressa mot henne. Det är väl så oavsett vad som ligger i lånet så är väl hälfen av skulden hennes och hälften mitt? Har kollat med långivaren och det är solidariskt betalningsansvar.

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga! Ni har precis som du säger rent faktiskt lika ansvar för lånet, men om det inte betalas så kan banken kräva vilken som helst av er på hela summan då ni är solidariskt ansvariga. Om din ex flickvän således inte betalar kan banken välja vilken av er de kräver på den icke betalda summan. Banken/långivaren kan alltså kräva dig på hela betalningen om din ex flickvän inte betalar. I enlighet med 1 kap. 2 § i Lag (1936:81) om skuldebrev får du i detta fall sedan en regressfordran gentemot din ex flickvän om du betalat mer än din andel av lånet. Denna regressfordran kan du sedan kräva ut av din ex flickvän, om det behövs genom Kronofogdens försorg. Om fordran är tvistig (dvs. ditt ex inte godkänner den) kan domstols beslut på fordrans existens behövas. Lycka till! Vänligen,
Fanny OlssonRådgivare