Tillhandahållande av klätterkurser

Hej! Jag är i uppstateran av ett företag som ska bedriva och förmedla klätterkurser, enligt Svenska Klätterförbundets normer och med auktoriserade instruktörer via samma förbund. Det finns tydliga riktilnjer för hur auktorisation går till samt vilka mål kurserna har och moment som ska ingå, allt att tillgå på Svenska Klätterförbundets hemsida. Min fråga gäller nu upprättande av avtal för bokning och köp av kurser via oss. Vi håller nu på för fullt att bli färdiga med vår hemsida där man ska ha möjlihet att boka kurser online, antingen via ett bokningsformulär och direkt betalning via korttjänst eller faktura, eller via en förfrågning och bekräftelse via mail då betalning sker genom inbetalning på företagets konto. Vi har inte helt bestämt hur detta ska se ut ännu. Är det något speciellt jurisdiskt ni tycker att vi bör ha i bektning när vi väljer boknings- och betalningsförfarande? Mina fränmsta och viktigatse frågor gäller dock en del punkter för boknings- och allmänna villkor. Jag har läst en del lagtext samt tittat på hur villkoren ser ut hos andra aktörer på samma marknad som vår. Vilken ångerätt har en konsument vid köp av kursverksamhet som sker utomhus? Flera andra aktörer skriver att kunden får pengarna tillbaka om avbokning sker 30d eller 21d innan kurstillfället, efter detta tas olika procentandelar av avgiften ut, 7d innan får kunden inget tillbaka. Kan vi göra så? Vilken lagtexty/bestämmelser reglerar detta? Har vi rätt att ställa in en kurs om det blir alltför ohållbart väder? Har vi rätt att ställa in en kurs i händelse av för få delatagare? Hur nära inpå kursen måste vi då meddela kund? I händelse av inställd kurs betalar vi självklart tillbaka hela kursavgiften. Kursbeskrivningarna för varje kurs kommer att finnas på hemsidan. Villkoren för bokning, betalning etc kommer också att finnas tillgängliga på hemsidan. Troligen kommer det att vara tvingande att godkänna vilkoren i ett bokningformulär innan betällning slutförs. Tacksam för svar på detta så att vi kan vara korrekta både för kundens och vår egen skull!

Lawline svarar

Hejsan! Tack för din fråga. Det finns inga judiciella synpunter på boknings- eller betalningsförfarandet. Det är i första hand en fråga om en ekonomisk risk. +Ångerätt+ Utgångspunkten är att ångerätt inte existerar. Eftersom Ert företag kommer tillhandahålla tjänster via distans är dock Distans- och hemförsäljningslagen (2005:59) tillämplig (https://lagen.nu/2005:59). Detta betyder att konsumenten har en ångerrätt på 14 d efter köpet enligt 9 § kap. 2 samma lag. Det är viktigt att Ni anger denna rättighet, annars kommer ångerfristen för konsumenten förlängas. Distans- och hemförsäljningslagen (2005:59) ställer även krav på information enligt 6-7 §§ kap. 2, vilket Ni bör följa för att undvika straffavgift samt förlängning ångerfristen. I denna del hänvisar jag till nogrann läsning av lagtexten. +Villkor+ I princip får Ni utforma villkoren efter eget behag i enlighet med avtalsfriheten. Att inspireras av andra företags villkor är en god idé för att följa sedvanan i branschen men villkor bör alltid utformas i enlighet med den aktuella situationen. Dock finns begränningar som t.ex den ovan nämnda Distans- och hemförsäljningslagen (2005:599). Företaget bör även följa formalian i Lag (2002:562) om elektronisk handel och andra informationssamhällets tjänster (https://lagen.nu/2002:562). I övrigt finns det ingen lag som reglerar det materiella innehållet av den typ av tjänster Ert företag tänker utföra. Konsumenttjänstlagen (1985:716) är bara tillämplig vid arbete på lös egendom men ledning hämtas därifrån enligt en dom från HD (se https://lagen.nu/dom/nja/2002s644) som just handlade om avbeställning av en kurs. Grundprincipen är att näringsidkaren har rätt till ersättning för den del av tjänsten som redan har utförts samt ytterligare ersättning för arbete som måste utföras trots avbeställningen. Om konsumentens avbeställningsskäl inte är godtagbart (dvs. är inom dennes kontroll) har näringsidkaren rätt till ytterligare ersättning dels för förluster i form av kostnader för den återstående delen av tjänsten, dels för förluster i övrigt på grund av att han har underlåtit att ta på sig annat arbete eller på grund av att han på annat sätt har inrättat sig efter uppdraget. Om konsumentens skäl är godtagbara (dvs. utom dennes kontroll) behöver konsumenten inte erlägga någon ytterligare ersättning än den Ni har utfört. Det är således möjligt för konsumenten att avbeställa men frågan blir hur ersättningen ska regleras. Jag ser i princip inget hinder mot Era föreslagna villkor men Ni bör reglera när det föreligger godtagbara skäl ( t.ex oförutsedda omständigheter, som inte kan läggas konsumenten till last, eller vissa andra omständigheter utanför dennes kontrol). Ni har även rätt att ställa in en kurs pga väder, för få deltagare osv. För förutsägbarheten är det en god idé att ha det som villkor i avtalet. Meddelandet bör lämnas så snart som möjligt för att minska konsumentens eventuella förluster (t.ex bokad resa osv). Det är givetvis av stor vikt att samtliga villkor lätt finns tillgängliga och att villkoren anknyts till köpet eller beställning av tjänsten. Lycka till! Mvh Lawline
Lawline RådgivareRådgivare
Public question details image

Tjänster till fast pris *

Behöver du hjälp med Avtalsrätt och Distansavtal (Internet, telefon m.m.)? Vi hjälper dig till fast pris!

Avtalsgranskning4995 kr

Få ett avtal granskat av en utbildad jurist. Avtalet ska vara på svenska och får vara max 7 sidor långt. Juristen granskar avtalet och återkopplar till dig med skriftlig feedback. Vid behov i form av förslag på ändringar, tillägg och justeringar, samt rådgivning.

Betala medKlarna Logo
* Samtliga fastprisärenden hanteras av en jurist och inkluderar även en telefonavstämning