Varför har mäklaren tagit bort det bud som har lagts?

Hej. Undrar varför mäklaren till det hus vi lagt bud på tagit bort budgivning pågår på hemsidan likaså det bud vi lagt? Ny visning äger rum på söndag och undrar om det borttagna i samband med en nu visning kan ställa till det för oss eller i själva verket kan innebära något mer åt det positiva hållet för oss?

Lawline svarar

Hej, tack för din fråga. Varför mäklaren har agerat som i det här fallet är inte möjligt för mig att svara på, men det faktum att ert bud har tagits bort i kombination med att ny visningstid har satts ut pekar nog snarast på att säljaren inte är nöjd med ert bud och att man vill optimera chanserna till högre budgivning genom att lägga ut bostaden som "ny". Ni bör kontakta mäklaren för att få klara besked. Notera dock att ett bud aldrig är bindande, vare sig för köparen eller säljaren av en bostad. Ända fram till det att köpepapperna är påskrivna kan en part ångra sig och dra tillbaka ett bud eller bestämma sig för att inte sälja. Säljaren bestämmer själv vilket bud och vilken köpare denne vill anta. Däremot kan det möjligen tyckas oprofessionellt att mäklaren inte självmant kontaktar er och informerar om läget. Lycka till! Med vänlig hälsning,
Lawline RådgivareRådgivare