Betalning efter slutförd kurs

Jag gick en säljkurs i juni. Det utlovades pengar för slutförd och delvis slutförd kurs. Det framgick inte hur mycket jag skulle få ej heller när jag skulle få pengarna. Är jag blåst eller finns det några lagar som säger någonting om vad som gäller då annat ej avtalats (avseende "när?" och "hur mycket") ? Jag är ganska säker på att vanlig lön skulle erhållas den 25:e. Tacksam för svar, första jobbet.

Lawline svarar

Hejsan! Tack för din fråga. Jag uppfattar situationen så att ett deltagande i kursen var förutsättning för att få betalt. Ni har gjort det nödvändiga för att delta i kursen och Eran överenskommelse är att Ni ska få betalt för detta. Det finns tyvärr inga lagar som reglerar din situation. Istället får ledning hämtas från andra närliggande lagar samt allmänna principer. Det står klart att en fordran har uppkommit till följd av Eran överenskommelse. Om förfallodag inte har avtalats så har Ni rätt till betalning *när* Ni kräver det. (jfr 1 kap. 3 § Skuldebrevslagen https://lagen.nu/1936:81). Om inget pris är avtalat ska vad som är *skäligt* betalas. (jfr. 45 § KöpL https://lagen.nu/1990:931). Vad som är skäligt bestäms av t.ex hur läng kursen var och vilken typ av kurs det handlar om. För att fastställa ett skäligt pris jämförs kursen med liknande kurser. Mvh Lawline
Lawline RådgivareRådgivare