FrågaAVTALSRÄTTOmyndiga10/07/2012

Underårigs rättshandlingsförmåga

våran 14 åriga son köpte utan vår vetskap en moped av en kompis som visade sig vara totalt förstörd. kan vi häva köpet och kräva pengarna tillbaka?

Lawline svarar

Hej, När det gäller barn som är omyndiga får man vända sig till Föräldrabalkens 9 kap. Där regleras nämligen underårigas omyndighet. (Se https://lagen.nu/1949:381#K9) Av 1 § framgår huvudregeln enligt vilken den som är under arton år inte har rätt att ingå avtal. Från denna princip finns vissa undantag men inget som jag tror är tillämpligt i ert fall då köpet gjorts helt utan er vetskap. Då köpet ses som en sådan rättshandling som en 14-åring inte kan ingå, ska avtalet bli ogiltigt och prestationerna ska återgå, detta framgår av 7 § samma kapitel. mvh
Lawline RådgivareRådgivare