FrågaÖVRIGTÖvrigt09/07/2012

Samägande av hus samt besöksförbud

Köpt hus med sambo, äger 50% var. Ska separera nu, mega ovänner och jag är inte välkommen hem. Sover nu i bilen. Kommer jag hem säger hon att hon ska se till att skaffa besöksförbud på något vis. Har jag inte rätt att komma hem när jag äger halva huset? Hur går man till väga tills huset blir sålt?

Lawline svarar

Hej eftersom ni äger fastigheten tillsammans gäller samäganderättslagen. Enligt 3 § gäller då att när ni inte kan komma överens om frågor rörande fastigheten har ni möjlighet att hos Tingsrätten ansöka om att en god man ska utses. Enligt 6 § samma lag gäller sedan att du har möjlighet att få huset sålt även om din sambo inte vill medverka till detta. 6 § ger möjlighet till en offentlig auktion. För att genomföra denna auktion måste då även här inlämna en ansökan till Tinsgrätten. Detta gäller dock inte om ni har avtalat om något annat. Vad gäller din rätt att bruka huset har du som delägare samma rättigheter som andra delägare. Dock har din f.d. nämnt besöksförbud. Enligt lagen om lagen om kontakförbud 1 a § gäller att en rätt kan meddela förbud att vistas i en bostad som man använder gemensamt med någon. Det krävs dock rätt mycket för att ett sådant förbud ska meddelas, det ska bland annat röra sig om en påtaglig risk för att delägaren ska begå brott mot liv och hälsa och skälen för förbudet måste uppväga intrånget. Enligt 1 § samma lag finns det även möjlighet för ett rent allmänt besöksförbud bland annat om det finns risk för att denne person förbudet gäller mot kommer begå brott, trakassera eller förfölja. jag vill påpeka att dessa förbud på inget sätt blir gällande automatiskt utan det krävs ett beslut från Tingsrätten. MVH Cecilia
Lawline RådgivareRådgivare