Utebliven lön pga. likvida problem i bolaget

Fick inte min lön utbetald som överenskommet den 27 maj och var tvungen att lämna in ett betalningsföreläggande mot bolaget som hade angivit att lön kommer att utbetalas när bolaget har fått in likvida medel, det tog 24 dagar. Nu skulle jag få min lön för juni och då den inte utbetalades med motivering att jag skulle redovisa mitt arbete så svarade jag att jag var oförmögen att kunna utföra någon form av arbete i bolaget då företaget inte hade givit mig överenskommna förutsättningar i form av handkassa och erforderliga verktyg. Jag inkom med en förklaring och funderar på att sätta ihop en stämmningsansökan.

Lawline svarar

Eftersom din lön inte har betalats ut i tid kan du som arbetstagare välja att innehålla din prestation, genom att lägga ner ditt arbete. Vilket inte innebär att anställningen avslutas och du behöver inte avvakta en uppsägningstid innan du lägger ned arbetet. Är det så att du inte ens haft möjlighet att genomföra arbetet och att det beror på arbetsgivaren kan arbetsgivaren inte hålla inne din lön på p.g.a. det. Är det så att företaget går in konkurs (du nämner att de har likviditetsproblem) så har du rätt till lön genom den statliga lönegarantin. Vad som gäller för att få ut garantin kan du läsa mer om på Kronofogdens hemsida: http://www.kronofogden.se/4.3d26852213302b621f7800011265.html. Vill du så kan du lämna en stämningsansökan till Kronofogden. Då är det viktigt att du har kvar lönespecifikationer och anställningsavtal som är viktiga som bevis vid en arbetsrättstvist. Är du ansluten till facket borde du dock vända dig till dem först eftersom deras uppgift är att hjälpa arbetstagare i dessa situationer. Men är du inte fackligt ansluten kan du som sagt vända dig direkt till Kronofogden som hjälper dig med indrivningen av din lön. Du kan genom Kronofogden få ett betalningsföreläggande som visar att din arbetsgivare har en faktisk skuld till dig som arbetstagare. För detta krävs att förfallodatumet för utbetalningen av lönen har passerat, att anställningsavtalet är giltigt samt att lönen ska utges i pengar. Kommer Kronofogden fram till att arbetsgivaren är skyldig dig pengarna ska du ansöka om verkställighet, vilket innebär att Kronofogden kommer hjälpa dig att driva in pengarna för din uteblivna lön. Är ditt lönebelopp lågt borde du dock tänka på att detta förfarande kan bli kostsamt. /Ingrid
Ingrid FaxingRådgivare