FrågaÖVRIGTÖvrigt08/07/2012

Söka rättsfall

Fick en p-bot för att jag ställde min trasiga bil (vattenpumpen) på en butiksparkering. Skall överklaga till TR. Var finner jag domar i liknande ärenden? Detta för att se om det är någon ide att gå vidare.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga. När det gäller att finna rättsfall så finns det ett flertal sätt. Personligen brukar jag först söka efter ett par nyckelord på Google. Det är förvånansvärt hur lätt man kan hitta rättsfall på det sättet. Oftast är det sidan www.lagen.nu du blir hänvisad till. Ett något mer akademiskt korrekt sätt är att logga in på Infotorg Juridik (tidigare Rättsbanken). Det är en databas som tyvärr inte är gratis men det finns ändå möjighet att söka i denna databas om du använder en biblioteks dator vilka oftas är anslutna dit. På Infortorg Juridik söker du på ett par nyckelord och kan sortera sökträffarna på olika sätt. Självklart är det även möjligt att söka rättsfall i diverse böcker men det är oftast på tok för tidskrävande och ger väldigt sällan bättre och/eller fler svar än en sökning på Internet. Lycka till och bästa hälsningar Johan Wahlbom
Johan WahlbomRådgivare