Arvsrättsliga och barnrättsliga konsekvenser av sambos död

Jag och sambon har ett gemensamt barn, inga särkullbarn finns. Jag har en halvbror jag aldrig träffat och en mor vilka jag inte vill ska kunna göra anspråk vare sig på del av arv efter mig eller förmyndarskap för min och sambons gemensamma barn. Jag vill att sambon ska bli barnets förmyndare. Jag har ännu inte bestämt mig om jag vill att barnet ensamt ärver mig och att sambon får fri förfoganderätt över sin och barnets laglott fram till barnet blir 18 år eller om även sambon ska få del av mitt arv (då med fri förfoganderätt). Behövs testamente om jag enbart vill att barnet ska ärva mig? vem blir då barnets förmyndare med förfoganderätt över barnets arv fram till 18-årsdagen? Behöver jag ange i testamente att efterlevande vårdnadshavare (sambon) också blir barnets förmyndare och med fri förfoganderätt kan förvalta barnets arv fram till barnets 18-årsdag eller sker det per automatik? Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej! Ifall du vill att enbart ditt barn ska ärva dig behövs inget testamente eftersom du inte är gift. Barn (bröstarvingar) är de som i första hand ärver sina föräldrar (2 kap. 1 § Ärvdabalken (ÄB)). Skulle det dock vara så att ditt barn avlider innan dig och ditt barn inte har några egna barn så ärver dina föräldrar dig (2 kap. 2 § ÄB). Om du bara har en mamma i livet så innebär det då att det blir hon som ärver dig om ditt barn avlidit före dig. Skulle även din mamma ha avlidit kommer i en sådan situation din halvbror att ärva dig (2 kap. 2 § ÄB). Om du inte skriver något testamente har din sambo ingen arvsrätt efter dig. Det din sambo har rätt till är hälften av samboegendomen under förutsättning att hon begär bodelning (8 § & 14 § sambolagen). I bodelningen ska endast samboegendomen ingå. Samboegendomen utgörs av er gemensamma bostad och ert gemensamma bohag (3 § sambolagen). Det finns även en regel till skydd för sambors gemensamma hem som kallas "lilla basbeloppsregeln". Enligt denna regel har den efterlevande sambon rätt att ur samboegendomen få egendom till ett värde som uppgår till två prisbasbelopp (18 § 2 st. sambolagen). Begär din sambo bodelning kommer den att genomföras först, dvs. innan arvsskiftet genomförs. När den ev. bodelningen är gjord kommer din andel från bodelningen samt dina övriga tillgångar att tillfalla ditt barn. Begär din sambo inte bodelning kommer din kvarlåtenskap att tillfalla ditt barn. Som jag tolkar din fråga har du och din sambo gemensam vårdnad om ert barn. Huvudregeln är då att ni också är barnets förmyndare (10 kap. 2 § 1 st. Föräldrabalken (FB)). Om den ena vårdnadshavaren dör ska enligt 6 kap. 9 § FB den efterlevande vårdnadshavaren ha ensam vårdnad om barnet. Om ena föräldern har ensam vårdnad om barnet är den föräldern också ensam barnets förmyndare (10 kap. 2 § 2 st. FB). Detta betyder alltså att om du inte skriver något testamente så kommer ditt barn ärva all din kvarlåtenskap, och din sambo kommer att få ensam vårdnad om barnet samt att vara barnets förmyndare. Din sambo kan begära bodelning och därigenom utfå hälften av er samboegendom. Vill du att din sambo ska ha rätt till mer måste du skriva ett testamente. Länk till ÄB: https://lagen.nu/1958:637 Länk till sambolagen: https://lagen.nu/2003:376 Länk till FB: https://lagen.nu/1949:381 Med vänlig hälsning
Lawline RådgivareRådgivare