Felaktig utbetalning - Condictio indebiti

Hej! Jag har en fråga angående felaktig utbetalning. Jag fick för ca 3,5 år sedan en lön för mycket då jag gick på havandeskapsledighet. Upptäckte felet på en gång och ringde lönekontoret och ville betala tillbaka pengarna. De sa att de skulle dras av då jag började arbeta igen. Ifjol arbetade jag och fick lovat att de skulle dra av pengarna på mina 20 innestående semesterdagar. Men de gjorde de ej. I år har de betalat ut 5 sem dar till mig. Alltså jag har försökt att betala tillbaka pengarna i 3,5 års tid . Nu har jag använt upp dessa då de lovat att de skulle ta från mina sem dagar. Till saken hör nu att jag har sagt upp mig från min anställning. Kommer jag nu att få ett inbetalningskort hem i brevlådan, och har jag någon chans att invända mot det? Hoppas på svar! Hälsningar Julia

Lawline svarar

Hej Julia och tack för din fråga! Det rör sig i detta fall om en felaktig utbetalning, det vill säga condictio indebeti som är en allmän rättsprincip som inte är lagstadgad i svensk rätt. Huvudregeln vid felaktiga utbetalningar är självklart att pengarna ska betalas tillbaka. Från denna huvudregel finns dock vissa undantag, till exempel då arbetsgivaren medvetet betalar ut en felaktig summa. Ett annat undantag är god tro som kännetecknar att mottagaren inte misstänkt att något blivit fel, vilket inte kan bli tillämpligt i ditt fall då du direkt upptäckte felet. Du kan inte anses vara i god tro du då noterat och meddelat HR att du erhållit en lön för mycket, även om du idag har spenderat pengarna. God tro hos mottagaren, både vid själva mottagandet och därefter är centralt för bedömningen av huruvida en felaktig betalning skall återgår. Din arbetsgivare bör nu kunna återkräva det felaktiga utbetalda beloppet trots att 3,5 år har passerat. Du har dock ingen skyldighet att påminna dem igen om de nu inte skulle skicka dig ett inbetalningskort. Din arbetsgivares fordran preskriberas efter 10 år, se 2 § Preskriptionslagen (https://lagen.nu/1981:130#P2S1).? Du kommer antagligen bli skyldig att betala tillbaka hela beloppet om din arbetsgivare begär det då du varken var i god tro eller arbetsgivaren medvetet betalat ut en felaktig summa. Med vänlig hälsning,
Angelica RigbornRådgivare