Företrädesrätt till återanställning

Hej!. Jag har arbetat som allmän visstidsanställd i 18 mån fram till jag blev uppsagd 2012-01-22. I maj lyste företaget ut en tjänst motsvarande min gamla tjänst. Jag sökte den och hänvisade till förtursrätten enligt 25§ LAS. Jag fick inget svar från företaget alls utan tjänsten tillsattes med någon annan. Min fackliga representant vill inte driva frågan då han anser att det kommer ge för lite ersättning. Jag tycker det verkar väldigt underligt eftersom enligt 38§ LAS ska arbetsgivaren ersätta alla lön jag gått miste om, utöver andra löneförmåner. Min representant kan inte heller redogöra vad han motiverar sin bedömning på. Jag undrar vilka chanser jag har att driva målet själv. Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga. Lagen om anställningsskydd (LAS) 25 § innebär att den som har sagts upp på grund av arbetsbrist (eller inte har fått fortsatt arbete på grund av arbetsbrist vid tidsbegränsad anställning), har företrädesrätt till återanställning inom nio månader från det att besked om uppsägning har lämnats. En förutsättning är att arbetstagaren varit anställd hos arbetsgivaren sammanlagt minst 12 månader under de senaste tre åren och att arbetstagaren har tillräckliga kvalifikationer för den nya anställningen. Om arbetsgivaren vill anställa någon annan än den som har företrädesrätt till återanställning enligt 25 §, är arbetsgivaren skyldig att förhandla med arbetstagarorganisationer på det sätt som framgår av lagen om medbestämmande i arbetslivet (MBL) 11-14 §§. Detta framgår av LAS 32 §. De berörda paragraferna i MBL anger i korthet att arbetsgivaren ska ta initiativ till förhandling med arbetstagarorganisationen, samt att arbetstagarorganisationen kan begära förhandling med arbetsgivaren. Arbetsgivare som bryter mot förhandlingsplikten kan bli skadeståndsskyldig enligt MBL 54 §. En arbetsgivare som bryter mot reglerna i LAS kan bli skyldig att ersätta lön och andra anställningsförmåner som arbetstagaren _kan_ ha rätt till, men även ersättning för uppkommen skada. Skadeståndet kan avse både ekonomisk förlust samt kränkning. Detta framgår av LAS 38 §. Vid mindre än 5 års anställningstid kan skadeståndet som högst bli 16 månadslöner enligt LAS 39 §. Det är givetvis inte möjligt att uttala sig säkert om hur utgången i en tvist skulle bli, men eftersom du uppfyller kraven för att bli återanställd torde dina chanser vara relativt goda att i vart fall få skadestånd från arbetsgivaren. Det är dock viktigt att påpeka att det genom kollektivavtal är tillåtet att göra avvikelser från LAS 25 §, varför det är viktigt att kontrollera vad som gäller för företrädesrätten enligt kollektivavtalet. Om du vill kräva skadestånd av arbetsgivaren måste du underrätta denne om detta inom fyra månader efter att den skadegörande handlingen företogs enligt LAS 41 §. Avseende handläggningen av en eventuellt rättegång gäller lag om rättegången i arbetstvister. LAS hittar du här: https://lagen.nu/1982:80 MBL hittar du här: https://lagen.nu/1976:580 Lag om rättegången i arbetstvister hittar du här: https://lagen.nu/1974:371 Vänligen Amanda Harrysson
Amanda HarryssonRådgivare