Följdfråga: Borgenärsbyte på grund av dödsfall

Ang fråga 02-07-2012 i FORDRINGSRÄTT OCH EXEKUTIONSRÄTT:Skuld Då har jag en följdfråga.Om jag fortsätter mina betalningar som vanligt enligt ditt svar kan arvingarna då tex ändå kräva in skulden genom kronofogden?

Lawline svarar

Du har en skyldighet att se till att du betalar till rätt person. Så länge du har kontrollerat det och betalar i tid bör arvingarna inte kunna koppla in kronofogden. Om betalningen inte kommer in i tid kan arvingarna i egenskap av dödsbodelägare koppla in kronofogden. Jag tolkar din fråga som att du undrar vad som händer om du efter ett arvsskifte där fordran tillfallit en av arvingarna fortsätter prestera till dödsboet. Som huvudregel ska ett dödsbo avvecklas efter att arvet fördelats så har detta skett finns det sannolikt inget dödsbo kvar att prestera till. Du kan därmed inte betala med befriande verkan till dödsboet. Eventuella sådana problem kan undvikas om du bara försäkrar dig om vem som är rätt mottagare. Skulle det innebära svårighet att få reda på vem som är rätt borgenär finns möjligheten att prestera genom deposition till länsstyrelsen (https://lagen.nu/1927:56). Denna möjlighet kräver dock att du inte borde ha vetet vem som var rätt borgenär.
Lawline RådgivareRådgivare