Tvång mot förståndshandikappad

En förståndshandikappade som åker taxi vill kliva av tidigare än vad beställningen säger. Alltså på en helt annan adress än vad som är beställt. Kan jag som förare neka till detta? Får jag mot den personens vilja köra hen enligt beställningen? Kan jag tvinga personen att stanna i taxin till vi kommer till den beställda adressen?

Lawline svarar

Jag skulle avråda från att utöva någon form av tvång. Den offentliga har monopol på våld och tvång och allt utövande av sådant utan bemyndigande från det offentliga är som huvudregel brottsligt. Taxichaufförer har inget sådant bemyndigande och väljer du att utöva tvång krävs det att handlandet är försvarligt av ett eller annat skäl, såsom att det står klart att personen kommer lida stor skada av att bli avsläppt där denne önskar. Att luta sig på ett sådant resonemang är dock mycket osäkert och bör undvikas om alls möjligt. Att personen är förståndshandikappad ger inte några större möjligheter till att utöva tvång än om så inte hade varit fallet. För att undvika ansvar rekommenderar jag att du gör som personen önskar och inte utövar något tvång. Sedan bör du kontakta den god man som sannolikt är tillförordnad om personen är förståndshandkappad och troligtvis har ansvar för dennes personliga förhållanden, alternativt polisen om du är orolig för att personen ska fara illa.
Lawline RådgivareRådgivare