Borgenärsbyte på grund av dödsfall

Hej! jag har privat och helt utan papper lånat en större summa pengar av en vän.Avtalet var utan ränta och att jag skulle betala tillbaka en viss summa i månaden.Nu har jag precis fått min väns dödsbud.Han har efterlevande barn.Vad kommer att hända med min skuld? "Om låntagaren dör övergår hans tillgångar och skulder på dödsboet. Du får då rätt att få betalt av det" Vad händer om det är tvärt om?

Lawline svarar

När någon avlider ska dennes tillgångar, precis som skulder, tas upp i bouppteckningen och övergå till dödsboet. För din del blir situationen densamma som om din vän forftarande varit i livet och överlåtit fordran till någon annan. Din skuld finns fortfarande kvar men du ska betala till en annan borgnär, i detta fall dödsboet. Efter arvsskifte kan borgenären komma att ändras igen och du kan komma att behöva betala direkt till en eller flera av din väns arvingar. Sammanfattningsvis påverkar din väns bortgång inte din skuldförbindelse på annat sätt än att du nu ska betala till dödsboet.
Lawline RådgivareRådgivare