FrågaFAMILJERÄTTAdoption02/07/2012

Rätt till umgänge med bortadopterat barn

Ett par är sambo och har en son tillsammans. Paret skiljs åt en period och kvinnan hittar då en ny man och blir gravid. Hon återförenas dock med den tidigare mannen och flyttar in hos honom med sitt nya barn. De gifter sig och efter ett tag ser mannen det nya barnet som sitt eget och vill adoptera honom. Detta beviljas av tingsrätten. Den biologiska pappan tillåts inte längre träffa sin son av mamman och deras relation försämras. Vad har den biologiska pappan då för rättigheter utifrån RF och EKMR om han vill umgås med sin son?

Lawline svarar

Det som sägs i RF är dels i 1 kapitlet 2 § 4 stycket att det allmänna ska verka för att demokratins idéer blir vägledande inom samhällets alla områden samt värna den enskildes privatliv och familjeliv. I 2 kapitlet 19 § stadgas vidare att svensk lag inte får strida mot EKMR. I artikel 8 EKMR anges att var och en har rätt till respekt för sitt privat- och familjeliv, sitt hem och sin korrespondens. Det i stort sätt vad som sägs om rätten till familjeliv i dessa lagar, dvs det ger inte den biologiska pappan ett särskilt stort skydd. Det faktum att hans son är adopterad av en annan man fråntar honom tryckpunkter såsom att barnets bästa är kontakt med bägge föräldrarna. I hans läge har han kort sagt nästintill inga rättigheter till umgänge med sin son. Med vänliga hälsningar,
Lawline RådgivareRådgivare