FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt28/11/2005

Giltigt avstående av besittningsskydd?

Hej. Jag ( är hyresvärd i ett 1-2fam.hus) har en fråga om avstående från besittningsskydd. Vi+ hyresgäst skrev tillsvidare kontrakt 040930, + 4 dar senare ett avstående från besittningskydd ( på hyresnämndens blankett) 041004, men vi lämnade inte in den för godkännande för det står på blanketten att om hyresförhållandet inletts när den skrivs behövs ej nämndens godkännande. ändå bestrider hyresgästföreningen vår uppsägning. med förklaring att avståendet skrevs i så omedelbar samband med inflyttning att det kräver hyresnämndens godkännande för att gälla...vad tror du/ni om detta? jag kan inte hitta något om hur lång"tid" efter inflytt när avståendet skrivs inte behöver nämdens godkännande i lagen. borde räcka med att den inletts, eller? tacksam för svar./Mvh Irene

Lawline svarar

För att ett avstående från besittningsskydd skall vara giltigt krävs att ett antal formkrav uppfylls. I frågan bekräftas att kraven på skriftlighet och särskild handling är uppfyllda. Vidare gäller precis som det framgår av hyresnämndens egen blankett att hyresnämndens godkännande krävs endast om överenskommelsen om avstående sker innan hyresförhållandet inletts. (Förutom dessa regler finns också ett krav på att make eller sambo till den som står på hyreskontraktet, förutsatt att även denne bor i lägenheten då överenskommelsen träffas, ger sitt godkännande till avståendet.) Gränsen för när hyresförhållandet är inlett dras vid det datum då hyresgästen enligt hyresavtalet disponerar lägenheten. Om avtal om avstående träffas efter denna tidpunkt behövs därmed inte något godkännande från hyresnämnden. Om er hyresgäst enligt hyresavtalet hade rätt att disponera lägenheten från och med den 30/9 behövde ett avstående som gjordes den 4/10 alltså inte godkännas för att vara giltigt.
Sara EdströmRådgivare