FrågaOFFENTLIG RÄTTPolis29/06/2012

Polis möjlighet att beslagta alkohol från minderårig

Jag har en fråga angående polisens rättigheter. jag vet inte riktigt om man kan ställa en sån fråga till er men det är värt ett försök! Frågan lyder : Mina kompisar ska på festival i sommar och de har tänkt ta med sig alkohol dit. De är 17 - 18 år gamla. De tänkte ta med sig 2 plattor var. Får polisen kolla i deras väskor och ta alkoholen ? Är det värkligen olagligt att bära på på alkohol? Då måste man ju begå ett brott när man handlar på systembolaget? Kommer polisen ta alkoholen ifrån dem när de står i kön till festivalen? Tack på förhand

Lawline svarar

Hej! Att bära på alkohol är inte olagligt. Om en minderårig bär med sig sprit eller alkoholdrycker så har ett brott i ett tidigare skede begåtts av den eller de personerna som anskaffat alkoholen till de minderåriga. Enligt alkohollagens kapitel 12:1 skall dessa drycker då förverkas. Om det finns "synnerligen anledning" att anta alkohol kommer att påträffas vid kroppsvisitering har polisen rätt att visitera dig och dina vänner enligt rättegångsbalken 28:11 st. 2. Se alkohollagen (https://lagen.nu/2010:1622) och rättegångsbalken (https://lagen.nu/1942:740) Vänligen,
Lawline RådgivareRådgivare