Parkeringsböter

Hej

Jag har fått böter utav Q park där jag har haft en giltig biljett som vakten inte sett. Enligt Q park finns även bilder som visar att biljetten ej är synlig. När jag frågar Q park om man kan ta del av dessa bilder så uppger de att man kan få höra det vid en tingsrättsförhandling och inte innan dess.

Min fråga är om detta stämmer? har man inte rätt att få ta del av bilder i ett tidigare skede än en tingsrättsförhandling?

Jag vill ta del av dessa bilder då det av olika nyhetsinslag tidigare i bland annat TV4 och SVT framgått att p-vakterna har höga krav på sig att leverera (i form av fler böter) och har pga. det ibland bötfällt personer som har parkerat rätt. För att kunna bevisa att det ej funnits biljetter så brukar p-vakterna ta bilder på framrutan på ett sådant sätt som gör att en biljett ej syns på bilden.

Därför är jag väldigt kritisk och vill gärna ta del av bilderna!

Mvh

Patrik

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

Parkeringsbolaget har ingen skyldighet att utlämna deras bevis till dig, utan vill du driva ärendet vidare är du hänvisad till att låta ärendet gå vidare till domstol.

Värt att nämna är att om du väljer att ta ärendet till domstol kan det dock medföra stora kostnader i det fall du förlorar tvisten, då du i ett sådant fall blir skyldig att ersätta motparten dess rättegångskostnader.

Vänligen

Angelica HageRådgivare