FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt27/06/2012

Frivillig familjehemsplacering

jag har ett barn på familjehem med det är frivillig placering o det har varit ca 6 månader nu vill jag ha hem han/hon o barnet är 16 nu i år. Har mailat ang detta till soc.. men min undran är vad ska göra mer?

Lawline svarar

Hej. Tack för din fråga. Normalt sett krävs det enbart att du vänder dig till socialtjänsten och begär att den frivilliga familjehemsplaceringen skall avslutas. Eftersom du mailat socialtjänsten i ärendet kan du vänta tills de hör av sig till dig. Om du vill påskynda processen är min rekommendation att du ringer till den handläggare som haft hand om ditt ärende. Eftersom placeringen är frivillig torde det inte vara några problem för dig att få hem ditt barn. Socialtjänsten kan dock finna att det inte är lämpligt att barnet tas hem. Om så är fallet kan socialnämnden ansöka om flyttningsförbud hos förvaltningsrätten enligt 24 § lag med särskilda bestämmelser om vård av unga (LVU). Ett sådant förbud innebär att barnet inte får flyttas från familjehemmet. Om förvaltningsrättens beslut inte kan avvaktas kan socialnämnden fatta beslut om tillfälligt flyttningsförbud enligt 27 § LVU. Ett flyttningsförbud skall omprövas av socialnämnden minst var tredje månad enligt 26 § LVU. Risken finns naturligtvis att socialnämnden, på grund av din ändrade inställning till frivillig placering, ansöker om tvångsvård enligt LVU. Det skall tilläggas att det krävs brister i barnets hemmiljö som är av allvarlig art innan tvångsvård enligt LVU aktualiseras (se 2-3 §§ LVU). Länk till LVU: https://lagen.nu/1990:52. Vänliga hälsningar, Sofia Linder
Sofia LinderRådgivare