FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott27/06/2012

Fråga om olovlig körning m.m.

Hej Min son och en kamrat körde fulla och båda har inget körkort körde av vägen med bilen men klarade sig undan lindriga skador bilen var avställd båda två är 17år men är inte straffade innan för något brott det jag undrar hur stort straffet kan bli för dom min son körde bilen men båda vill ta lika mycket ansvar brottet

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga. Inledningsvis vill jag påpeka att det är svårt att exakt säga vad straffet kan bli för din son och hans kamrat samt hur domstol kan komma att bedöma frågan. Mitt svar till dig kommer därför att få en förhållandevis allmän prägel. De brott som sannolikt är i fråga är olovlig körning enligt 3 § Lag (1951:649) om straff för vissa trafikbrott (TBL), (https://lagen.nu/1951:649) och även rattfylleri alternativt grovt rattfylleri enligt 4 och 4a §§ TBL. För olovlig körning döms den som utan körkort har framfört ett körkortspliktigt fordon. För brott av normalgraden stadgas endast böter. För grovt brott döms som mest till fängelse 6 månader. För rattfylleri av normalgraden döms den som intagit alkoholhaltiga drycker i en sådan mängd att alkoholkoncentrationen under eller efter färden uppgår till minst 0,2 promille i blodet eller 0,10 milligram per liter i utandningsluften. Straff för rattfylleri av normalgraden är som lägst böter och som högst fängelse 6 månader. För grovt rattfylleri krävs antingen en koncentration av minst 1,0 promille i blodet eller 0,50 milligram per liter i utandningsluften, eller att föraren har varit avsevärt påverkad av alkoholen eller att framförandet av fordonet ska ha inneburit en påtalglig fara för trafiksäkerheten. Ovanstående straffbestämmelser tar i första hand sikte på föraren av bilen. Huruvida kamraten kan hållas ansvarig regleras genom 23 kap. Brottsbalken (BrB). I 23 kap. 4 § BrB, (https://lagen.nu/1962:700#K23P4S1) stadgas ansvar för den som med ”råd eller dåd har främjat” en viss gärning. ”Att med råd eller dåd främja” en gärning innebär att en person med ord eller handling har agerat på ett sätt som påverkat det brottsliga händelseförloppet för att brott skulle uppstå. Detta kan ha skett både i ord och i handling. För att bestämmelserna om medverkande ska kunna göras gällande krävs att fängelse finns inkluderat i straffskalan för det specifika brottet. För olovlig körning av normalgraden finns inte fängelse i straffskalan och det är därför inte möjligt att döma för medverkan till normalgraden av denna brottstyp. Bedöms saken istället som grov infinner sig fängelse i straffskalan och kamraten kan då hållas ansvarig som medverkande till grovt brott enligt 23 kap. 4 § BrB och 3 § TBL. För rattfylleri finns fängelse föreskrivet både för brott av normalgraden och för grovt brott. Det finns därför möjlighet att kamraten kan hållas ansvarig som medverkande till rattfylleri enligt 23 kap. 4 § BrB och 4 § alt. 4a § TBL. Som jag nämnde inledningsvis är det mycket svårt att säga vilken påföljd som kommer att utdelas till din son och eventuellt hans kamrat i detta specifika fall. Generellt kan sägas att svensk rätt har en relativt sträng syn på rattfylleri. Detta i samband med att han kört bil utan att ha körkort gör att straffvärdet höjs. Graden av berusning är en ytterligare faktor som kommer att påverka valet av påföljd. Bland annat med hänsyn till frågan om rattfylleri och hur detta ska bedömas. Möjliga påföljder i detta fall är böter eller villkorlig dom/skyddstyllsyn i kombination med samhällstjänst. Med tanke på att gärningsmännen är förhållandevis unga och tidigare är ostraffade verkar fängelsestraff mycket osannolikt. Ytterligare eftergift av det inträffade kan vara att länsstyrelsen enligt 5 kap. Körkortslag (1998:488), (https://lagen.nu/1998:488#K5P1S1) beslutar att återkalla ett eventuellt förarbevis som beviljats för till exempel övningskörning. Skulle detta inträffa inträder en spärrtid under vilken ett nytt förarbevis inte kan beviljas på nytt. Spärrtiden är som lägst en månad och som högst tre år. Med Vänlig Hälsning
Hannah JakobssonRådgivare