FrågaÖVRIGTÖvrigt26/06/2012

En revisors skyldighet vid misstanke om brott

Om en revisor finner information om att en klient håller på med olagligheter (exempelvis kartellverksamhet) men gör så utanför sitt arbete/ ej från uppgifter som är ämnade att hamna i hans besittning, är han då skyldig att anmäla företaget ? Vad säger god revisionssed ? Vad säger lagen ?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Enligt 19 § revisorslagen (RvL) skall en revisor iaktta god revisorsed. Detta innebär bland annat att revisorn skall vara opartiskt, självständig och objektiv i dennes ställningstaganden. Inför varje uppdrag inom revisionsverksamhet skall revisorn pröva om det finns omständigheter som kan rubba förtroendet för dennes opartiskhet och självständighet. Enligt 21 § (RvL) skall revisorn avböja ett uppdrag om ovanstående omständigheter föreligger. Revisorn måste avgöra hur informationen om hans klient påverkar honom i sitt arbete. I 9 kapitlet aktiebolagslagen (ABL) finns regler om revision. I 42-44 §§ finns regler om åtgärder en revisor skall iaktta vid misstanke om brott som faller inom ramen för bolagets verksamhet. Här stadgas bland annat att om brottsmisstanke föreligger skall revisorn meddela styrelsen och åklagaren detta. Ekobrottsmyndigheterna har givit ut ett väldigt omfattande och välskriven dokument om ”Revisorers åtgärder vid misstanke om brott”. Här finner du en länk till det dokumentet: http://www.ekobrottsmyndigheten.se/Documents/Revisorer/Revisorers%20åtgärder%20vid%20brottsmisstanke.pdf Revisorslagen: https://lagen.nu/2001:883 Aktiebolagslagen: https://lagen.nu/2005:551 Hoppas du fått svar på dina frågor! Vänligen,
Linnea HedmanRådgivare