FrågaÖVRIGTÖvrigt25/06/2012

Olika typer av äktenskap

Hej,

Kan ni förklara den skillnad mellan skenäktenskap och konvenansäktenskap?

Tack ska du ha!

Mvh/Lydie

Lawline svarar

Det är inte en riktigt juridisk fråga men jag ska försöka förklara så gott jag kan.

Konvenansäktenskap är något som var vanligare för i tiden, då man gifte sig med någon som man tyckte var lämplig utifrån ekonomiska samt sociala kriterier. Det var med andra ord ett riktigt äktenskap, då man valde ut någon och inledde ett parförhållande. Skenäktenskap å andra sidan är, då två personer gifter sig för att dra nytta av de fördelarna som lagen ger till äkta makar men egentligen inte befinner sig i ett parförhållande.

Hälsningar

Kevin ÖksuzRådgivare