Turordningsreglerna vid omplacering

Hej.Min dotter väntar på att bli omplacerad.Sjukskrivningen gick ut 28/2.I början på mars fick hon möjlighet att prova ett jobb hos annan brukare fick gå intr.2 dagar.Arbetsgivaren erbjöd henne vikariat på 1mån eftersom det hade fungerat bra,förlängt ytterligare en mån.Under hennes vik.period kom det ut en ny tjänst på enheten,men hon erbjöds inte denna p.g.a. att hon gick på ett kortidsvikariat.Hon är undersköterka och är fast anställd sen 2010 men jobbat som vik.sen 2007.Har kompetens för den nya tjänsten. Jobbar inom LSS-enheten och då hävdar arbetsgivare att de bara är skyldig att erbjuda henne jobb inom enheten,inte inom någon annan verksamhet inom kommunen.Har fått erbjudande om en tjänst på 50% men tackat nej eftersom hon har en fast tjänst på 100%.Nu har hon förlorat sin företrädesrätt och hon är förtvivlad.Kan verkligen arbetsgivaren och facket bete sig så här?

Lawline svarar

Grundregeln för turordningsreglerna är först in – sist ut, för att se reglerna i detalj se 22§ anställningsskyddslagen (LAS) [https://lagen.nu/1982:80]. Turordningslistan bestäms efter den anställdas sammanlagda arbetstid, byter man jobb hos samma arbetsgivare bär man med sig anställningstiden enligt 3§ LAS. Har hon blivit omplacerad har hon dock ingen rätt till företräde medan vikariatet löper men när vikariatet har gått ut gäller företrädesordningen igen. Har två personer samma arbetstid har den äldre av dem två den bästa platsen. För omplacering vid arbetsbrist måste den omplacerade ha tillräckliga kvalifikationer för det påtänkta jobbet. Det är dock svårt att göra vad som krävs för att vara kompetent för ett visst arbete. Reglerna om turordning är dispositiva, vilket innebär att det kan finnas kollektivavtal med andra regler än de nämnda. Det som står i kollektivavtalet gäller i sådana fall. Arbetsgivaren har en skyldighet enligt 7§ LAS att undersöka om det finns någon omplaceringsmöjlighet. Skyldigheten gäller för arbetsgivarens hela verksamhet och för alla typer av arbeten. Din dotter har alltså rätt att bli omplacerad till annan enhet inom kommunen. Dock enbart inom samma verksamhetsslag. En arbetsgivare kan enbart undvika turordningsreglerna, genom att erbjuda en arbetstagare omplacering, om omplaceringen är skälig. För att omplaceringen ska vara skälig ska anställningsvillkor och anställningsförmåner i stort vara jämförbara med de villkor som din dotter tidigare haft. Din dotter ska alltså kunna avböja ett erbjudande om en tjänst på enbart 50% utan att förlora sin turordningsplats. Omplaceringsreglerna är tvingande till arbetstagarens förmån, reglerna kan alltså inte avtalas bort, detta för att skydda arbetstagaren. Slutsatsen är alltså att din dotter inte har förlorat sin företrädesrätt pga. att hon tackade nej till en tjänst på 50% och att kommunen är skyldig att erbjuda henne ett arbete på annan enhet, så länge enheten är inom samma verksamhetsslag. /Ingrid
Ingrid FaxingRådgivare