Säljaren vägrar fullgöra avtal

Hej! Vi såg en annons på Blocket om 200 kvm laminatgolv och kontaktade säljaren. Enligt ö.k. åkte vi och tittade på det i en industrilokal när säljaren inte var där. Vi skickade därefter sms till säljaren: "Hej. Vi var och tittade på ditt laminatgolv igår och vill gärna köpa det. Kan vi höras imorgon eller på måndag om att göra upp affären. M v h / Christer" Vi fick följande svar: "Absolut fixar vi det! Vi kan höras på måndag så fixar vi det. // Anders" Han hörde inte av sig på måndagen så på kvällen (kl. 17:25) ringde vi men han svarade inte så vi lämnade ett meddelande på hans voicemail. Vi skickade även sms: "Hej. Kan du ringa mig så att vi kan bestämma tid och plats för betalningen. Då kan vi prata om hämtning. Vi behöver köra flera vändor. M v h / Christer" Vi fick inget svar, så vi skickade ytterligare ett sms under måndagen: "Är det möjligt att börja hämta på dagen imorgon?" Vi fick inget svar nu heller. Under tisdagen ringde vi flera ggr och lämnade meddelanden på hans voicemail men han återkom inte. På onsdagen fortsatte vi att söka honom och till slut svarade han per sms: "Golvet är tyvärr sålt, det såldes av en kollega i måndagskväll." Vi svarade: "Hej. Vi var ju överens i lördags. Det vara bara ditt telefonnummer i annonsen. Hur kan då en kollega sälja golvet som redan är sålt till oss? Vårt avtal gäller väl före hans? Är golvet inte avhämtat så kan vi hämta det idag. Mvh / Christer" Detta har säljaren inte svarat på. Vad gäller? Är vårt avtal bindande eller finns det något kryphål han kan ta till? Kan vi kräva att köpet som kollegan genomfört går tillbaka så att vårt avtal kan uppfyllas? Med vänlig hälsning Laine Christensen & Christer Assmundsson

Lawline svarar

Hej! Utifrån kontakterna ni haft med säljaren verkar det som om ni har slutit ett bindande avtal med säljaren enligt Avtalslagen 1§ Kapitel 1. Ni har lämnat ett anbud som säljaren har accepterat. Därmed är både ni och säljaren bundna av avtalet. Dessa regler är dispositiva så det är möjligt att avtala om att avtalet ska slutas på något annat sätt men så verkar inte vara fallet här. Eftersom det är fråga om ett köpeavtal är Konsumentöplagen tillämplig om säljaren säljer golvet i egenskap av näringsidkare. Säljer han golvet i egenskap av privatperson är Köplagen tillämplig. I båda fallen gäller att säljaren hamnar i dröjsmål om varan inte avlämnas såsom avtalats eller inom skälig tid. Lämnar inte säljaren över varan inom denna frist har du rätt att kräva att säljaren fullgör avtalet, alltså lämnar ut varan till dig och du kan dessutom vara berättigad till skadestånd om du lidit skada på grund av dröjsmålet (se Konsumetköplagen 9-10§§ och Köplagen 22§, 27§) Avser du att kräva säljaren på fullgörelse görs det lämpligen genom att ansöka om vanlig handräckning hos Kronofogdemyndigheten. Instruktioner för hur du ska gå till väga finns här : http://www.kronofogden.se/download/18.44812de6133c5768d6780005777/92607.pdf Tänkt på att om säljaren trots ett föreläggande från Kronofogden vägrar fullgöra avtalet blir det en tvist som hänskjuts till Tingsrätten, vilket tar tid och kostar pengar. Ibland kan dock ett föreläggande från Kronofogden fungera som ett effektivt påtryckningsmedel. Angående tvesala, alltså vad som händer om säljaren sålt och lämnat ut golvet till en annan köpare finns mycket bra läsning här: http://lawline.se/answers/9710
Rådgivare