Parkeringsanmärkning

Fick idag en p-bot på 400 kr som är utfärdad av Sundbybergs stad. Polisen står som handläggare, har varit i kontakt med polisen straxt efter men de säger att jag ska kontakta bolaget som utfärdat boten men ingen verkar kunna svara på vem det är, står bara 5 på lappen. Jag har alltså suttit hela dagen och betalat via sms biljett och bolaget som är ansvarig har bekräktat min betalning att den är giltig. Hur går jag tillväga nu? någon annan har gjort frl och jag ska alltså fortfarande betala 400 kr?

Lawline svarar

Tack för din fråga. Det du talar om heter felparkeringsavgift. Följande stycke är hämtat från Sundbybergs stads hemsida. "Parkeringsanmärkning Parkerar du fel på gatumark riskerar du att få en parkeringsanmärkning - p-anmärkning - på rutan. Då måste du betala mellan 400 och 1 000 kronor. Parkeringsanmärkningen utfärdas av kommunens egna parkeringsvakter och av polisen. Ställer du bilen så illa att den hindrar dina medtrafikanter eller utgör trafikfara riskerar du att få din bil bortbärgad. Har du glömt att lösa biljett är beloppet 400 kronor. Parkerar du på parkeringsförbud och hindrar arbete på gatan eller parkerar för länge på en och samma plats är beloppet 550 kronor. Parkerad du väldigt illa, t.ex. på p-plats för rörelsehindrad, framför ett övergångställe, på en busshållplats eller ute i terrängen kostar det dig 1 000 kronor. Lämnar du bilen kvar felparkerad riskerar du att få en ny p-anmärkning. En ny p-anmärkning kan utfärdas nästföljande dygn, under förutsättning att det gått sex timmar från första anmärkningen. Du kan som maximalt få fem p-anmärkningar på samma plats. Tycker du att p-anmärknigen är felaktig kan du överklaga den skriftligen hos polismyndigheten. Du måste betala avgiften, även om du tycker att p-anmärkningen är fel och tänker överklaga. Det är bilägaren som överklagar och har ansvaret för betalningen. Tycker du att p-anmäkningen innehåller faktiska fel, t.ex. tid, datum eller fabrikat kan du söka rättelse direkt på en polisstation i det distrikt där anmärkningen är utfärdad. Får du rätt vid överklagan betalas pengarna tillbaka av Transportstyrelsen. Ditt bestridande sänds till Polismyndigheten i Stockholms län, Trafikenheten, Utredningssektionen/parkeringsärenden, Box 4060, 171 04 Solna. Tänk på att alltid uppge registrerings- och ärendenummer."
Lars BålmanRådgivare