FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt27/11/2005

Kommuns försäljning av fastighet

Jag har lämnat anbud på en lokal och hade det högsta budet. Luleå kommun var säljare i budgivningen. Efter budgivningens utgång så sålde dom fastigheten till ett företag som inte var med i budgivningen, kan kommunen göra på det viset. Gäller inga lagar för hur ett anbudsförfarande skall gå till. Anbudsgivningen var anonserad i dagstidningarna med ett fastställt slutdatum.

Lawline svarar

"Lag om offentlig upphandling" gäller inte detta fall. Se den lagen här: http://lagen.nu/1992:1528 "Upphandling: köp, leasing, hyra eller hyrköp av varor, byggentreprenader eller tjänster." (5 §) Vad som då gäller är att man inom fastighetsrätten är fri att sälja till vem man vill. Att man har budgivning vid fastighetsförsäljning är väldigt vanligt. Säljaren har rätt att bestämma till vem han vill sälja. Du skriver inget om hur själva försäljningsbeslutet tagits inom kommunen. Det finns reglerar i Kommunallagen som reglerar beslutsgången inom kommuner. Du kan ju hoppas på att något fel begåtts då beslutet tagits, t ex jäv. Kommunallagen: http://lagen.nu/1991:900 Kommuner skall använda sina medel på ett bra sätt. Har kommunen sålt en fastighet till ett mycket sämre bud, torde man gjort fel. Titta i kommunallagens 8 kapitel.
Lawline Rådgivare