FrågaSKATTERÄTTGåvoskatt11/06/2012

Beskattning vid gåva av fastighet

Hej Mina föräldrar äger en sommarstuga värderad till 1 100 000. De köpte huset för 350 000 som de har lån på. Jag har en bror och vi har gemensamt kommit överens om att föräldrarna ska överlåta huset på mig och att jag löser ut min bror. Hur gör vi det på enklast möjliga sätt? Gåvobrev med förtydligande att det inte är förskott på arv och att jag betalar min bror? Kommer föräldrarna få reavinstskatt om de ger huset i gåva? Tack för hjälpen

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Precis som du skriver så är det enklaste att dina föräldrar utfärdar ett gåvobrev med ett förtydligande om att gåva inte ska betraktas som ett förskott på arv. Detta kan ske på två olika sätt men de skattemässiga konsekvenserna blir desamma oavsett vilket alternativ ni väljer. Det första alternativet är att dina föräldrar ger hela huset till dig och att du därefter betalar din bror för att kompensera honom för halva huset. Precis som du har gjort så är det viktigt att notera att gåvobrev krävs beträffande fastigheten för att gåvan ska bli giltig (se 4 kap 29 § samt 1-3 §§ Jordabalken, https://lagen.nu/1970:994#K4). Dina föräldrar kommer inte att behöva betala skatt för kapitalvinsten på fastigheten då de ger den till dig, istället kommer du att inträda i dina föräldrars skattemässiga situation (se 44 kap. 21 § inkomstskattelagen, https://lagen.nu/1999:1229#K44). Pengarna som du ger din bror kommer dock att betraktas som en skattepliktig inkomst för honom eftersom att han får dem av dig i utbyte mot att avstå sin del av fastigheten till förmån för dig. Det spelar ingen roll om ni skulle beteckna överlåtelsen av pengarna som en gåva eftersom att det är avsikten bakom överlåtelsen som bestämmer om överlåtelsen är onerös eller benefik. Det andra alternativet är att era föräldrar upprättar ett gåvobrev och ger huset till er båda och att du därefter köper ut din bror. Även här så kommer dina föräldrar inte att beskattas för realisationsvinst, däremot som kommer din bror att realisationsvinstbeskattas när han säljer sin andel i fastigheten till dig. Vänliga hälsningar
Lawline RådgivareRådgivare