Olaga intrång i fritidshus

Hej, Min far lät en bekant låna en gäststuga på min fars tomt för tillfälligt boende i september 2011, utan ersättning/hyra då denna saknade både bostad och inkomst, i väntan på ett permanent boende, men senast till årskiftet 2011/2012. Denna person har sedan bott kvar i gäststugan och vägrar nu att flytta ut. Inget avtal finns skrivet och ingen hyra eller ersättning för el, vatten etc har erlagts av personen. Har den här personen några rättigheter eller kan min far tillkalla polisen för att avhysa honom om han inte flyttar ut? Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Förutsatt att något avtal mellan din far och dennes bekanta finns så har personen naturligtvis ingen rätt att bo kvar i stugan. I *4 kap § 6 brottsbalken (1962:700)* stadgas att den som olovligen intränger eller kvarstannar där annan har sin bostad, vare sig det är rum hus går eller fartyg, döms för _hemfridsbrott_. Vidare anges i det andra stycket att den som intränger eller kvarstannar obehörigen i kontor, fabrik, annan byggnad eller fartyg döms för _olaga intrång_. I det här fallet rör det sig om en person som olovligen kvarstannar i ett utrymme. Fråga är då om det rör sig om ett hemfridsbrott eller ett olaga intrång. För att en person ska kunna göra sig skyldig för _hemfridsbrott _krävs att personen olovligen kvarstannar i en bostad. Med bostad avses inte endast lokaler där en person bor beständigt eller för en längre tid. Hemfridsbrott kan föreligga även om ingen bor i lokalen just vid den tidpunkten som brottet äger rum. Det krävs dock att lokalen inte är övergiven utan fortfarande kan sägas vara någons bostad. Jag tolkar det som om att er fars gäststuga är ett fritidshus. Olovligt intrång eller kvarstannande i fritidshus, under den delen av året som den inte används, räknas inte som hemfridsbrott. Däremot kan det falla in under brottet olaga intrång. Skydd mot _olaga intrång_ omfattar bl.a. olovligt kvarstannande i kontor, fabrik, annan byggnad eller annat dylikt ställe. Er fars gäststuga borde falla in under begreppen ”annan byggnad eller annat dylikt ställe”. Ett sista rekvisit som måste vara uppfyllt för att personen ska kunna dömas för olaga intrång är att personen haft uppsåt till brottet. I det här fallet ska er fars bekanta alltså haft uppsåt till att kvarstanna i byggnaden olovligen. Mot bakgrund av uppgifterna i din fråga så verkar rekvisitet vara uppfyllt. *För att summera;* personen kvarstannar olovligen i gäststugan. Gäststugan utgör antagligen inte bostad i 4 kap 6 § brottsbalkens mening, men faller troligen in under begreppet ”annan byggnad eller annat dylikt ställe”. Förutsatt att personen har uppsåt till det olovliga kvarstannandet gör personen sig skyldig till olaga intrång och kan dömas för detta. Er far bör således kontakta polis, förklara hur det ligger till, och anmäla personen för olaga intrång. Jag hoppas att jag har besvarat er fråga. Återkom gärna om det är något mer ni undrar över. Med vänlig hälsning,
Lawline RådgivareRådgivare