Preskription av fordran

Hej Jag undrar om man kan ställa fordran på del av hyra tre år senare efter flytt. Jag har fått ett krav via kronofogden och det har jag bestridit och hänvisat till Kap 12§61 Vad är det som gäller?

Lawline svarar

Hej, Jag tolkar din fråga såsom att du undrar huruvida fordran är preskriberad och därför inte kan göras gällande av borgenären. Av 2 § preskriptionslagen (https://lagen.nu/1981:130) följer att den allmänna preskriptionstiden är tio år men beträffande konsumentfordringar är preskriptionstiden tre år. Avgörande för vilken tidsfrist som tillämpas är om du har hyrt bostaden i egenskap av konsument eller näringsidkare. Om du hyrde bostaden i egenskap av konsument och använde den huvudsakligen för enskilt bruk tillämpas den treåriga preskriptionstiden. Det innebär att, om inget preskriptionsavbrott har inträffat, preskriberas fordringen tre år efter dess uppkomst. Att en preskription avbryts innebär att ny preskriptionstid börjar löpa från dagen för avbrottet. Klockan nollställs och börjar ticka på nytt (6§ preskriptionslagen). Av 5 § följer att preskriptionsavbrott bl.a. kan ske genom att gäldenären utfäster betalning, betalar ränta eller amortering eller erkänner fordringen på annat sätt gentemot borgenären. Vidare kan preskriptionen avbryts om borgenären tillställer gäldenären ett skriftligt krav. Preskriptionen avbryts dock inte förrän gäldenäre fått del av kravet och det åligger borgenären att visa att kravet kommit gäldenären tillhanda. Slutsatsen är således att fordran preskriberas tre år efter dess tillkomst, under förutsättning att du hyrt bostaden i egenskap av konsument samt att inget preskriptionsavbrott inträffat. Jag hoppas att du härmed har fått svar på din fråga! Läs gärna vidare i preskriptionslagen, vilken du finner genom att klicka på ovanstående länk. Vänliga hälsningar,
Azra SkorupanRådgivare